ZADZWOŃ

WYŚLIJ CV

Mam prawo popełniać błędy

Samooskarżanie się i niewybaczenie sobie błędów powoduje nieustanne poczucie winy. Jak sobie z tym poradzić?

 

Czasami słyszysz: „błędy są niewybaczalne”, „wygrywa ten, kto popełni mniej błędów”. Szef, współmałżonek, koleżanka, dziecko, znajomi chcą, abyś był nieomylny, terminowy, doskonały, zawsze zdrowy i koniecznie musisz co roku awansować. Nie ma mowy o niedyspozycji, chorobie, kłopotach w życiu osobistym, gorszej kondycji fizycznej, nie zdanym egzaminie, nadwadze, nieporządku w domu.

 

Oskarżyciel (wewnętrzny lub zewnętrzny) mówi: „Przecież powinieneś był to wiedzieć”, „Jak mogłaś być tak rostargniona?”, „Człowiek na tym stanowisku nie może sobie pozwalać na takie rzeczy”… Wewnętrzna lub zewnętrzna presja „MUSZĘ” bywa tak wielka, że tracisz faktyczny ogląd sytuacji i czujesz się winny.

 

Zużywasz dużo energii na obronę. Tymczasem tą samą energię możesz wykorzystać na aktywność życiową, twórczość i ekspresję.Nie daj się zwariować. Pozwól sobie na prawdziwe życie, w którym jest przestrzeń, na błędy, porażki i sukcesy. Drugi raz nie powtórzysz swojego życia.

 

Błędy mają jedną wspólną cechę: w momencie, gdy coś robisz czy mówisz, zazwyczaj nie zakładasz, czy okaże się to błędne czy nie. Dopiero wiedza o tym, co wydarzyło się „później” zmienia interpretację. Wtedy  każemy siebie za „zły” wybór, działanie, reakcję. Określenie „zły”, „porażka”, „błąd” są nieprecyzyjne i tak naprawdę nadal nie wiemy, co poszło nie tak. Dlatego warto używać słów, które są mniej toksyczne i pomogą lepiej określić zachowanie, np. „pochopne”, „nieskuteczne”, „wynikające z lęku”, „oparte na błędnych dowodach”, „zrobione pod presją” itd.

 

Jednym z najlepszych sposobów na zmniejszenie ilości popełnianych błędów jest …  poszerzanie swojej świadomości.  Błąd to sygnał ostrzegawczy: „Twoje działanie lub przekonanie wymaga aktualizacji”. Kiedy popełnisz błąd to po prostu znaczy, że jeszcze czegoś nie umiesz: zrobić, skoncentrować się, zachować, panować nad emocjami, itd.To, co nie pozwala odczytać błędu jako ostrzeżenia jest toksyczne samooskarżanie. Gdy ciężko jest Ci uznać swoją słabość i niedoskonałość, traktujesz błąd jako oskarżenie, a nie jako ostrzeżenie. Porażka daje Ci okazję do zatrzymania się, aby przyjrzeć się na spokojnie sobie, swoim emocjom i potrzebom, a potem wprowadzić zmiany.

 

O samoświadomości przeczytasz tutaj

Jak wykorzystać swoje błędy do rozwoju przeczytasz tutaj

 

21 lipca 2020

WYŚLIJ CV

DLA PRACODAWCY

DLA PRACOWNIKA

REKRUTACJE

WSPARCIE HR

EMPLOYER BRANDING

TESTY KOMPETENCJI

DORADZTWO KARIERY

COACHING

WYŚLIJ CV

TESTY KOMPETENCJI

WSZELKIE TREŚCI ZASTRZEŻONE.  |  GDAŃSK 2018  | 

PROJEKT I REALIZACJA:

PARTNER:

ZADZWOŃ:  tel. kom. 510 983 400

NAPISZ:  kontakt@personaltalent.pl

POLITYKA PRYWATNOŚCI >>

SPRAWDŹ NA:

SPRAWDŹ NA: