ZADZWOŃ

WYŚLIJ CV

Samoświadomość zamiast autopilota

Samoświadomość jest nazywana „meta umiejętnością XXI wieku”, ponieważ wspiera każdy obszar życia: korzystanie z własnego potencjału, poprawę relacji, komunikację, motywację, pewność siebie, skuteczność w działaniu, zarządzanie ludźmi itd.

Badania psychologiczne pokazują, że większość z nas jest pełna złudzeń na swój temat, a świadomość siebie to cały czas dość rzadka cecha: występuje u ok. 10% -15% ludzi.

 

Zatem kontakt ze sobą jest kluczowy: z tym, co czujesz, co myślisz, co mówisz – „tu i teraz”. Dzięki temu możesz autentycznie kierować własnymi działaniami. Samoświadomość to równowaga pomiędzy dwoma punktami widzenia siebie: swoim i zewnętrznym. Własny punkt widzenia to świadomość swoich słabych i mocnych stron oraz to, jak postrzegasz swoje wartości, pasje, aspiracje, dopasowanie do środowiska. Natomiast świadomość zewnętrzna dotyczy tego, jak odbierasz postrzeganie Ciebie przez innych.

 

Uważaj jednak, aby wgląd w siebie nie stał się destrukcyjny. Łatwo można wpaść w pułapkę zajmowania się wyłącznie analizą minionych zdarzeń. Ważne jest też, aby zdawać sobie sprawę z doświadczanych aktualnie emocji, potrzeb, myśli, swoich możliwości czy ograniczeń i umieć je nazwać. To pomaga rozpoznać przyczyny i wzorce działania i dalej – przełączyć się z „autopilota” na świadome życie.

 

Aby zrozumieć własne emocje i uczucia często zaczynamy od „Dlaczego?”.  „Dlaczego ona tak mnie potraktowała?”, „Dlaczego zawsze stresuję się, gdy muszę powiedzieć coś publicznie?”, „Dlaczego on tak mnie wkurza?”. „Dlaczego on/a tak powiedział/a?” To nieskuteczne, a nawet szkodliwe pytanie. Wywołuje bezcelowe negatywne myśli i sprzyja zatapianiu się w nich. Koncentrujesz się na innej  osobie, swoich lękach, błędach lub niepewności.

 

Zatem jak pytać? Skuteczniejsze są pytania: „Co?” lub „Jak?”, które pomagają skoncentrować się na przyszłości oraz inspirują do działania na podstawie nowych wniosków. „Co konkretnie mogę zrobić, gdy szefowa mnie krytykuje przy innych?”, „Jak opanować się, gdy narasta we mnie złość?”

 

Moja klientka, Gośka, była skupiona głównie na samoświadomości zewnętrznej: na tym, co mówili o Niej przełożony i koledzy w pracy.  Pracowała jako Menadżerka ds. logistyki. Ponieważ nie czuła się w tym dobrze, podjęła decyzję, że składa wypowiedzenie. Jednak ciągle nie była pewna, co chce dalej robić. Głównie szukała pracy w podobnej branży. Sugerowała się tym, co słyszała od znajomych z pracy, ale ciągle czuła się spięta i sfrustrowana. Podczas sesji odkryła, że niewystarczająco zwraca uwagę na swoje emocje, kompetencje i sposoby działania. Gdy to sobie uświadomiła, konkretnie nazwała, to  pomogło Jej znaleźć pracę, w której czuje się na swoim miejscu i szybko, bez większego wysiłku, awansowała.

 

Inny mój Klient – Marek pracował w sprzedaży i nie lubił swojej pracy. Zastanawiał się: „Dlaczego tak źle się czuję?” oraz „Dlaczego jeszcze nie zmieniłem tej pracy?”. Zagłębiał się w przeszłość, obwiniał innych i budował ograniczające go przekonania. Utknął w martwym punkcie. Przepracowaliśmy temat i Marek zamiast szukania odpowiedzi na „Dlaczego …?” znalazł odpowiedź na pytania: ,,Jakie sytuacje sprawiają, że czuję się źle? Co mogę zrobić? Jakie mam możliwości?”. Uświadomił sobie, co go zatrzymywało i odkrył znacznie bardziej satysfakcjonującą ścieżkę kariery.

 

Więcej o tym, jak ćwiczyć samoświadomość przeczytasz tutaj

 

04 marca 2020

WYŚLIJ CV

DLA PRACODAWCY

DLA PRACOWNIKA

REKRUTACJE

WSPARCIE HR

EMPLOYER BRANDING

TESTY KOMPETENCJI

DORADZTWO KARIERY

COACHING

WYŚLIJ CV

TESTY KOMPETENCJI

WSZELKIE TREŚCI ZASTRZEŻONE.  |  GDAŃSK 2018  | 

PROJEKT I REALIZACJA:

PARTNER:

ZADZWOŃ:  tel. kom. 510 983 400

NAPISZ:  kontakt@personaltalent.pl

POLITYKA PRYWATNOŚCI >>

SPRAWDŹ NA:

SPRAWDŹ NA: